"Земля — наша
мати всіх годує", — говорить українське прислів'я. У цьому прислів'ї
відбито ставлення українського народу не тільки до землі, а й взагалі до всього
довкілля: рослин і тварин, до річок і степів, до підземних багатств і повітря.
Щиро шануючи все це, наш народ ніби доводив свою невід'ємність від природи,
залежність від неї. Зараз у нашому суспільстві стрімко зростає інтерес до
екологічних питань. Все доступнішою стає тривожна інформація про забруднення
довкілля. Люди намагаються перебудувати свої взаємини з природою. Людству
потрібні нова філософія життя, висока екологічна культура й свідомість.
Школа бере активну
участь у вихованні екологічної культури учнів, а початкова освіта формує нове
покоління з новою екологічною етикою, що базується на шануванні всіх живих
істот Землі. Активізація екологічної освіти у школі та активна пропаганда
екологічного досвіду є найнеобхіднішим терміновим заходом для оздоровлення
екологічної ситуації.
Слово
"екологія" виникло від грецького "oikos" — оселя, житло, що
дослівно означає - наука про житло. Але під "житлом" розуміється
середовище існування, його живі й неживі компоненту, взаємозв'язки між ними.
Американський біолог, спеціаліст у галузі охорони середовища Баррі Коммонер
відобразив розвиток та самовдосконалення природи у 4-х законах екології.
Закон п е р ш и й — усе пов'язано з
усім. Взаємозв'язок простежується в усьому. Дж.Даррелл казав: тварини та
рослини — своєрідний барометр. Якщо раптово виявиться, що тварини і рослини
зникають, то це — попередження, що з екосистемою негаразди. Тому охорона тварин
і рослин по суті — охорона самих себе. Коли ми б'ємо тривогу, то робимо це не
тільки з естетичних причин. Треба захищати їх тому, що, якщо не буде їх, не
існуватимемо й ми.
Закон т р е т і й — ніщо не дається просто так. Неможливо лише брати у
природи, треба і віддавати. "Земля багата — народ багатий".
Закон ч е т в е р т и й — природа "знає" краще. Цей закон
попереджає про необхідність розумного перетворення природних систем.
Початкова школа
починає формувати дбайливе ставлення учнів до багатств природи та суспільства,
навички та усталені правила поведінки в Природі; розкриваються доступні
розумінню молодших школярів взаємозв'язки, які існують у природі. Вчителі та
вихователі приділяють багато уваги вихованню гуманного ставлення до живого,
норм поведінки у природному середовищі, дотримання яких становить основу
екологічної культури особистості.
Взаємодія людини зі світом природи має значний
психолого-педагогічний потенціал, який охоплює психотерапевтичні, естетичні,
комунікативні, поведінкові функції. Широкий діапазон впливу природного
середовища зобов’язує вчителів, вихователів, психологів цілеспрямовано
створювати сприятливі умови для формування екологічно свідомої особистості. У
вихованні екологічної свідомості дітей і дорослих необхідно орієнтуватися на
екологічну доцільність, не протиставляти людину і природу, вчити збалансовувати
потреби.
Сучасна екологічна
криза значною мірою зумовлена домінуванням у державі, суспільстві
антропоцентричної ( антропоцентризм – сукупність поглядів на людину як кінцеву
мету світобудови та центр Всесвіту ) екологічної свідомості. Щоб зберегти
природу, необхідно формувати у людей екологічну свідомість екоцентричного типу.
Її найважливішими ознаками є розуміння сутності різних зв’язків ( природа –
людина ), а саме:
- у природі все
взаємопов’язане, і ці зв’язки не можна руйнувати;
- відновлюваність
обмежених природних ресурсів забезпечується дбайливим до них ставленням,
використанням ресурсозберігаючих технологій і ощадливістю потреб людини;
- людина може мати
привілей не завдяки розуму, а через необхідність виконання додаткових
обов’язків;
- необхідність
виконання екологічного імперативу – робити лише те, що не руйнує екологічну
рівновагу;
- розвиток людини і
природи – процес гармонійний і коеволюційний ( людина не дар природи, а лише її
частина ).
Завдання екологічного
виховання – це сприяти нагромадженню екологічних знань, виховувати любов до
природи, прагнення берегти, примножувати її багатства, формувати вміння і
навички діяльності в природі. Екологічне виховання передбачає розкриття
сутності світу природи – середовища перебування людини, яка має бути
зацікавлена у збереженні цілісності, чистоти, гармонії в природі. Естетична
краса в природі сприяє формуванню моральних почуттів обов’язку і
відповідальності за її збереження, спонукає до природоохоронної діяльності.
Екологічне виховання
здійснюється на всіх етапах навчання в школі, на кожному з яких ставиться певна
мета, завдання, підбирається відповідна методика з огляду на вікові
особливості. Для молодших школярів найдоступнішим є емоційно-естетичне
сприйняття природного середовища. Завдання вчителя – передбачити способи
поєднання емоційного ставлення до природи з пізнавальними завданнями щодо її
вивчення й охорони.
У початковій школі
потрібно задіяти всі передумови для систематично екологічного виховання
молодших школярів:
1) через зміст
природознавчих навчальних предметів і курсів;
2) збагатити всі
предмети екологічно спрямованим змістом і міжпредметними зв’язками;
3) проведення
позаурочної діяльності з вивченням довкілля і заохочення дітей до практичних
справ щодо його збереження;
4) залучення школярів
до дослідницької роботи в індивідуальних і групових проектах;
5) проведення
екологічних тижнів, вікторин, конкурсів малюнків;
6) екологічне
просвітництво батьків.
У нових програмах і
підручниках для початкової школи у засвоєнні змісту всіх предметів закладено
можливості для створення навчальних ситуацій, які прямо чи опосередковано
сприяють формуванню в дітей уявлень і понять про цілісність світу, природне і
соціальне оточення як середовище життєдіяльності людини, її належність до
природи і суспільства.
Змалку потрібно
виховувати у дітей почуття справжніх охоронців природи. На всій земній кулі
люди вже, мабуть, зрозуміли, що, охороняючи ліси, річки, грунт, вони охороняють
своє майбутнє. Людина, порівняно з мурашкою, проліском, синицею, котом просто
велетень, а сильний не повинен знущатися над безпомічним, а навпаки, мусить
оберігати його від зла.
Література:
http://www.lesia-yaschenko.ck.sch.in.ua/pro_shkolu/dopovidi/direktor_ta_administraciya/
http://ukped.com/statti/teorija-navchannja/4926-ekolohichne-vykhovannia-v-pochatkovii-shkoli.html
Немає коментарів:
Дописати коментар