В навчально-виховному процесі загальноосвітніх шкіл необхідність використання акмеологічного підходу зумовлена тим, що для суспільства потрібно, щоб її випускники були комунікабельними, креативними, самостійно мислячими особистостями, які прагнуть до успіху та самостійно вміють будувати індивідуальну траєкторію розвитку.
Акмеологія одним із важливих завдань вважає
виявлення характерних рис, які формуються в процесі розвитку людини в їх
вершинах досягнення в дошкільному, молодшому шкільному віці та у роки юності з
тим, щоб особистість змогла всебічно виявити на «вершині» зрілості та успішно
розробляти стратегії організації свого життя.
Зрілість в акмеології виступає акмеологічним критерієм якості освіти
і розвитком підростаючої людини.
Акмеологіча
зрілість буде проявляється в:
-
інтелектуальності
– як високому розвитку пізнавальних
здатностей, ерудиції, прогнозуванні своєї освіти;
-
активності
– як впливу на навколишнє середовище, на інших людей і на себе;
-
організованості
– як послідовності, і вміння додержуватися алгоритму, певного стандарту і
вимого діяльності;
-
відкритості
– як готовності до нового знання, спілкування діяльності;
-
прагнення
до розвитку – як внутрішньої потреби особистості;
-
оптимізмі – як життєрадісному світогляді, вірі в людей, у
їхню силу і можливості, впевненості в прогресі суспільства, і вірі у свої сили
і можливості як суб’єкта діяльності;
-
гуманізмі – як осмисленій і діючій гуманності, що
водночас є способом життя.
Акмеологія – це наука про
здобутки людини у професійному та особистісному розвитку та є основою
педагогіки успіху.
Шкільна акмеологія - це наука про саморозвиток зростаючої людини
як суб'єкта життєдіяльності в освітньому
просторі школи.
Педагогічна акмеологія – це новий і
перспективний напрямок гуманітарних наук, який інтегрує знання про людину на
етапі досягнення нею успіху в навчально-виховній діяльності.
Акмеологічні педагогічні
технології – це технології, з одного боку, спрямовані на саморозвиток учня
згідно його задатків та внутрішньої інтенції
в умовах варіативності освітніх програм, а з другого боку це технології
спрямовані на досягнення кожним учнем своїх можливостей найвищих результатів за
умови поєднання зусиль усіх фахівців, які здійснюють педагогічний супровід
вихованців: практичних психологів, соціальних педагогів, валеологів,
працівників шкільних бібліотек, класоводів, класних керівників, учителів - предметників.
До акмеологічних можна віднести такі технології:
-
ігрові (дидактична гра, технології ігромоделювання);
-
проблемно-пошукову
технологію;
-
тренінгові технології;
-
технологію родинного
виховання;
-
технологія особистісно зорієнтованого навчання;
-
технології розвивального навчання;
-
здоров'язберігаючі
технології;
-
метод проектів.
Акметехнології спрямовані на формування
мотивації до самоствердження, пізнання себе, свого внутрішнього світу, усвідомлення себе частиною соціуму.
Кінцевий
результат використання акметехнологій – стійка здатність до самостійного
вибору, самовдосконалення, самореалізації в мінливих соцкультурних умовах.
При
застосуванні акмеологічного підходу велике значення має сам вчитель. Вчитель - акмеолог
– це людина, яка є духовно, професійно та соціально зрілою. Кожен педагогу школі створює свій
акмеологічний простір, який впливає на розвиток, виховання дітей. Цей простір є
визначальним у впливовості педагога на вихованців. Спільна праця вчителя та
учня веде до успіху обох.
Немає коментарів:
Дописати коментар