понеділок, 2 квітня 2018 р.

Урок з мистецтва в 3 класі " Козацькому роду - нема переводу"


Мистецтво  3 клас
Розділ ІІ Легендарні герої в мистецтві
Тема: Козацькому роду нема переводу (1 частина)
Мета:
·         навчальна: ознайомлення з творами мистецтва, що характеризують героїв козацької доби; вивчення понять: марш, ритм; закріплення понять кобзар, бандурист, лірник, доля, метр.
·         розвивальна: розвиток вмінь розпізнавати  маршові інтонації  у творах, розрізняти  українські музичні інструменти, працювати з творами музичного, образотворчого мистецтва; розвиток художніх здібностей, розвивати вокальні навички, загальнокультурні, комунікативні компетентності,  вміння працювати в групі.
·         виховна: виховувати любов до музики; прищеплювати учням зацікавленість музикою, повагу між учнями.
Тип уроку: Інтегрований
Обладнання:                                                                                                                              1. Музичний матеріал: Марш війська Запорізького Євгена Адамцевича, пісня «Козацькому роду нема переводу», музичні фрагменти гри на кобзі, бандурі, лірі, фрагмент відео «Дітям про козаків». 
2. Т.З.Н. ноутбук, телевізор
3. Ілюстративний матеріал з історії українського козацтва, картина «Козак Мамай», картина із зображенням Б. Хмельницького, зображення ліри, кобзи, бандури, дитячі малюнки із зображенням козака.
 4. Дидактичний матеріал: робочий зошит з мистецтва, ребуси, картки різних кольорів, завданнями для роботи в групах.
                                                           Хід уроку:
Епіграф уроку
 Розкажу вам, як боролись
                                                                                          наші прадіди колись,
                                                                                         В ім’я щастя України,
                                                                                  її волі лиш жили! 


І. Організаційний момент                    
ІІ. Актуалізація опорних знань   Слайд 1
На попередніх уроках ми розпочали вивчати тему «Легендарні герої в мистецтві». До наших часів дійшли міфи та легенди  про величних і хоробрих людей, які боролися з ворогом, ризикували життям заради людей, та спокою в світі.
 -  З якими персонажами познайомилися? ( Прометеєм  найблагороднішою постаттю у міфах Давньої Греції та захисниками Київської Русі – богатирями Ілл'єм Муромцем, Микитою Добриніним та  Альошею Поповичем. Їх називають героями і люди досі поважно до них ставляться та шанують.)
-         Хто такі герої?    (по-перше - це люди, які уславилися подвигами,а по-друге, - дійові особи творів літератури і мистецтва)
-         Назвіть слова, якими характеризують героїв.   Слайд 2
Герой -  героїзм, енергійний, рішучий, охоронець, сміливий
 (справедливий, мужній, сильний)
ІІІ. Повідомлення теми уроку та мотивація Слайд 2,3
В українській народній творчості нерідко оспівується сміливість запорожців – героїв козацької доби.  Сьогодні на уроці, тема якого «Ко­зацькому роду нема переводу», ми відкриємо сторінку нашої історії про ук­раїнське козацтво. А допоможуть нам в цьому різні види мистецтва:  музика, література, образотворче мистецтво, кіно, мультфільми, хореографія.

- А хто такі козаки? Що ви знаєте про них? (учні дають відповіді).
Тарас Каляндрук написав книгу «Дітям про козаків» в якій розповідається про життя козаків, як вони готувалися до походів, які були правила життя в Запоріжській Січі…
А вам пропоную подивіться відео - ролик   «Дітям про козаків» і ваші знання поповняться новою інформацією. (6 хв) Слайд 5.7
Отже, козаки - це вільні, сміливі, неза­лежні люди.
Діти а чи знаєте ви мультфільми про козаків?
   Мультяшні герої козаки Око, Грай,Тур приготували завдання Слайд 8
 ІV. Робота над новим матеріалом
Завдання 1 (чарівний мікрофон) Слайд 9
-         Для того щоб відповісти треба поміркувати та дати відповідь на такі питання:  В давнину багато людей ще не вміли писати та читати, звідки ж вони  дізнавалися про подвиги  різних героїв?
          Про це розповідали кобзарі та лірники. Слайд 10
-         Хто такі кобзарі (лірники)?
-         Як називалися пісні, які частіш виконували кобзарі? (Думи)
-         Думи від слова «думати». Дума – це розповідь, що виконується  під музику.
-          Бандура звучить так: Слайд 11
-         Кобза звучить так: Слайд 12
-         Ліра звучить так: Слайд 13
Завдання 2 (сприймання, інтерпретація творів):
Ми прослухали інформацію, як в давнину розповідали про героїв. А зараз дізнаємося, як  розкриває характер козаків  музика.
  Послухайте,  яку музику створив  композитор Євген Адамцевич Слайд 14 «Запорізький марш» . Спробуйте під  музику, в уяві, намалювати історичну картину.  Перш них почати слухати, покладіть одну ногу на коліно так, щоб вона висіла у повітрі. Спробуйте під музику рухати ногою.
                       (Під час сприймання діти рухають ногою)
- Який характер прослуханого твору?
(Маршовий, мужній, щиросердечний, правдивий, героїчний, мужній, енергійний, переможній, урочистий, виразний, впевнений, піднесений і т.д.)
-          Яку історичну картину ви уявили? Слайд 15
Завдання 3 (робота з термінологією):
-         Зараз ви почули марш. Слайд 16
Марш (італ.  ходіння, рух) — це мелодія, що призначена для людей, які йдуть строєм, марширують.
-          Коли ви слухали марш козаків, ви хитали ногою. Як ви це робили?
У музиці завжди присутня рівномірна пульсація. Ми можемо її явно не чути, але відчуваємо завжди. Саме ця пульсація змушує нас хитати ногою під музику, плескати в долоні, марширувати.
-         Ця пульсація в музиці називається метром. Можна сказати що метр - це серце музики.
-         Кожен удар-крок метра називається долею. Долі неоднакові за своєю силою. Є сильні долі, а є слабкі.

-         Як крокують козаки? Раз-два! Раз-два! На яке слово припадає більша сила голосу?  Раз.
-         Так і в марші сильна доля бере на себе всю увагу, вона стає сильнішою і довшою за рахунок слабкої. Саме тому під марш легко крокувати.
Завдання 4 (ритмічна вправа – розминка): Слайд 17
-         Спробуємо похлопати долоньками ритмічний малюнок .
-         Підніміться із-за парт та спробуємо промарширувати.
  Добре, і з цім завданням ми теж впоралися і побачили, як розкриває образи героїв - козаків музика

Фізхвилинка Слайд 18
Завдання 5 (сприймання пісні). Слайд 19-20
-         Скажіть, а що відбудеться, якщо до музики додати  слова?
(Утвориться пісня)
-         На уроці ми познайомимось з піснею «Козацькому роду нема переводу» слова написав Мирослав Воньо, а музику Микола Балема
Прослуховування пісні.

-         Перегляньте текст мелодії. Чи є незрозумілі слова?
-         Як ви розумієте вираз "Козацькому роду нема переводу?"
(Такі риси козаків, як мужність, завзятість, вірність Батьківщині, притаманні не тільки українцям минулого. Ці риси шануються і в наш час. Наші молоді хлопці-воїни захищають нашу незалежну Україну на Сході країни. )
-         Розспівування   Слайд 21

 Мелодія – героїчного характеру. В ній вчуваються мужність та енергійність. 
 Виконуйте в темпі маршу-енергійно, але без напруження. Під час співу стежте за точним виконанням ритмічного малюнку пісні та виразною вимовою тексту. Голосні протягуйте, а приголосні – вимовляйте коротко і чітко. Характер пісні передайте своїм співом.                            
-         Виконання пісні «Козацькому роду нема переводу Слайд 22
В зошиті позначіть характер музики. яку ми вивчили.
Робота з картиною Слайд 23
-         Козаки любили  співати пісні, іноді веселі, іноді ліричні, сумні.
Ще один образ козака, який створили люди  - «Козак Мамай». Козак Мамай — легендарний український козак, який ходить по світу і допомагає людям у біді, бореться за правду і карає кривдників. Це - узагальнений образ козака і українців.
Опишіть козака Мамая. 
Завдання 6 (робота з твором мистецтва, в групах, за окремими завданнями)
1 група описує вигляд козака.
2 група описує предмети на картині. Слайд 25-26
Кожна група отримує картки з питаннями, на які треба відповісти  та картки – підказки, що містять інформацію про незрозумілі предмети на картині: назви старовинного одягу, речей.
Розгляньте картину, дайте відповіді на питання:
І група
-         Як виглядає козак – Мамай? Який у нього настрій?
-         Що він робить?
-         Яка у нього зачіска?
-         В якій позі він сидить?
-         Який на ньому одяг, якого він кольору?  (верхній одяг козака називається ЖУПАН, на ногах - ШАРОВАРИ та ЧОБОТИ).
ІІ група
-         Розгляньте картину, дайте відповіді на питання:
-         Які предмети свідчать про те, що козак відпочиває?
-         Навіщо поряд з козаком лежить зброя, адже він відпочиває?
-         Який музичний інструмент у нього в руках?
-          Чому поряд з козаком намальований дуб, а не берізка?

ІІІ група
-         В якій місцевості заходиться козак? (в степу, в горах, в лісі)
-         Що зараз: день, ніч, вечір? Як ви дізналися про це?
-         Чому поряд з козаком намальований дуб, а не берізка?
-         Який вірний друг зображений поряд з Мамаєм?
-         Чому на небі намальована темна хмара? Це не тому, що дощ…..
                   (  Відповіді груп повинні, в цілому, створити приблизно таке описання козака Мамая:
    Сидить він в оксамитовому жупані, червоних чоботях та синіх шароварах; кругла поголена голова з закрученим за вухо «оселедцем», довгі вуса, чорні брови, карі очі, тонкий ніс, рум'яні щоки - перед вами портрет красеня-молодця, яким він склався в народній уяві.  Сидить він по-козацьки, підібравши та схрестивши ноги.
    Кінь на картині символізував вірність, це найкращій друг козака.
Дуб символізує силу духу – тому що дуб міцний, і козак теж міцний та сильний.
   Поряд з козаком лежить зброя, це свідчить про його готовність в будь-яку мить кинутися на захист людей від ворогів.
Небо зображено темними фарбами, нависає темна хмара. Це тому що не все спокійно навкруги, ще є вороги, яких не подолали.)
Рефлексія   Слайд 27 
-         Вже багато ми дізналися про козаків.
Давайте пригадаємо,
- Які види мистецтва допомогли  нам створити образи героїв – козаків.
- Яку пісню ми вчили на уроці?
- Які якості потрібні герою – захиснику Батьківщини?
- Як ви розумієте вираз "Козацькому роду нема переводу"?

Марш звучить усюди , де живе і діє людина. Звуки маршу згуртовують людей,змушують розправити плечі. Музика маршу дарує нам не тільки піднесений настрій, а й сповнює нас відвагою та гордістю за Батьківщину.

Продовження теми на другому уроці .






Немає коментарів:

Дописати коментар